Kursy

średniowiecze renesans barok

Okruchy utraconej pełni.

Muzyka antyku i średniowiecza

Jeden z najbardziej tajemniczych wycinków historii muzyki. Zbierając okruchy wiedzy o nim przekonamy się, na jak fascynujący mikrokosmos się one składają. I nie zorientujemy się nawet, gdy na naszej playliście równie często co Mozart, zacznie pojawiać się np. Guillaume de Machaut…

rozdziały

9

Ponad

stron wciągających objaśnień

Spójrz tylko na

Spis treści

1-3: Starożytna Grecja i Rzym
  1. Cisza wszechświata

    Filozofia i gatunki muzyki starogreckiej

  2. Moc apollińskiej kitary

    Starogreckie instrumentarium i mity muzyczne

  3. W kamieniu i na papirusie

    Zabytki i teoria muzyki starogreckiej. Dziedzictwo starożytnego Rzymu

4-6: Chorał gregoriański
  1. Christos – Christus – Christ

    Lokalne tradycje chorału w pierwszych wiekach chrześcijaństwa

  2. Odblask wieczności

    Elementy oficjum i mszy jako podstawowe gatunki chorału

  3. Średniowieczny kod Morse’a

    Notacja chorału i zasługi Gwidona z Arezzo

7-9: Poszerzenie repertuaru chorałowego
  1. Na tropie nowych śpiewów chorałowych

    Sekwencje, tropy i oficja rymowane

  2. W wirze biblijnych wydarzeń

    Dramat liturgiczny

  3. Mistyka słowa i dźwięku

    Hildegarda z Bingen

10-12: Wielogłosowość (diafonia)
  1. Ziarnko do ziarnka

    Organum paralelne

  2. Głos pod włos

    Troparz z Winchester i organum przeciwne

  3. Eksplozja kreatywności

    Versus i organum melizmatyczne

13-15: Rozwój polifonii
  1. Dźwiękowa katedra

    Szkoła paryska

  2. Średniowieczne call center

    Motet

  3. Z południa na północ

    Kondukt

16-18: Monodia świecka
  1. Pieśni przed Pieśniami

    Cambridge Songs Carmina Burana

  2. Słowem jak mieczem

    Trubadurzy

  3. Szampańska poezja

    Truwerzy

19-21: Niemcy, Półwysep Iberyjski, Anglia
  1. Ich minne dich!

    Minnesingerzy

  2. Cuda, cuda ogłaszają!

    Cantigas de Santa Maria i Czerwona Księga z Montserrat

  3. Na ziemiach Wilhelma Zdobywcy

    Muzyczne zdobycze średniowiecznej Anglii

22-24: Francja w XIV w.
  1. XIV-wieczny DJ

    Filip z Vitry i osiągnięcia okresu ars nova

  2. Pomnik trwalszy niż ze spiżu

    Twórczość religijna Guillaume’a de Machaut

  3. Ostatni wielki truwer

    Twórczość świecka Guillaume’a de Machaut

25-27: Włochy
  1. Pochwalony!

    Włoskie laudy

  2. Na długo przed seicento

    Trecento

  3. Oświecony w duszy

    Francesco Landini

28-30: Polska
  1. Ikona z dźwięków

    Bogurodzica i inne polskie zabytki jednogłosowe

  2. W klasztornym skarbcu

    Archiwa Starego Sącza i inne polskie zabytki wielogłosowe

  3. Nasz ci on!

    Mikołaj z Radomia

31-33: Postscriptum
  1. W cieniu głosu

    Muzyka instrumentalna

  2. Śladami Tolkiena

    Muzyka północnej Europy

  3. Sięgając gwiazd

    Teoria muzyki

N

Każdy z rozdziałów można wysłuchać jako audiobook lub wydrukować.

N

Po każdej grupie rozdziałów czeka QUIZ pozwalający przyswoić poznane ciekawostki.

N

Zapamiętywanie ułatwiają też atrakcyjne, przygotowane specjalnie dla kursantów ILUSTRACJE.

utworów

9

Prawie

godzin pasjonującej muzyki

OTO

Lista wybranych kompozycji

  1. Athénaios Pierwszy hymn delficki ku czci Apollina*
  2. Epitafium Seikilosa*
  1. ŚW. AMBROŻY – hymn Deus creator omnium*
  2. ANONIMKyrie IV*
  3. GWIDON Z AREZZO – hymn Ut queant laxis*
  4. NOTKER BALBULUS – sekwencja Sancti spiritus*
  5. ANONIM – dramat liturgiczny Ludus Danielis (Astra Tenenti*)
  6. ŚW. HILDEGARDA Z BINGEN – responsorium O vis eternitatis*
  1. ANONIM (Musica enchiriadis) – organum Rex celi Domine*
  2. ANONIM (Troparz z Winchester) – Alleluia. Pascha nostrum*
  3. ANONIM – versus Lux refulget*
  4. PEROTINUS – organum Viderunt omnes*
  5. PETRUS DE CRUCE – motet Je cuidoie bien metre jus / Se j’ai folement amé / SOLEM*
  6. FILIP KANCLERZ – kondukt Dic Christi veritas*
  1. ANONIM (Cambridge Songs) – pieśń O admirabile Veneris*
  2. BERNART DE VENTADORN – canso Can vei la lauzeta mover*
  3. THIBAUT DE CHAMPAGNE – chanson d’amour Aussi comme l’unicorn sui*
  1. WALTER von der vogelweide – Pieśń Palestyńska (Palästinalied*)
  2. ANONIM (Cantigas de Santa Maria) – pieśń Santa Maria, Strela do dia*
  3. ANONIM – rota Sumer is icumen in*
  4. PHILIPPE DE VITRY – motet Tribum / Quoniam / MERITO*
  5. GUILLAUME DE MACHAUTMissa de Notre Dame (Kyrie)*
  6. GUILLAUME DE MACHAUT – ballada De toutes flours*
  7. ANONIM – lauda Con la madre*
  8. ANONIM (Codex Rossi) – madrygał Lavandose le mane*
  9. FRANCESCO Landini – ballata Abbonda di virtù*
  10. ANONIM – pieśń Bogurodzica*
  11. ANONIM – kondukt Omnia beneficia*
  12. MIKOŁAJ Z RADOMIA Magnificat*
  1. ANONIMLa Quinte estampie real
  2. ANONIM (Edda starsza) – Veit e kat ek hekk*
  3. BOECJUSZNubibus atris*
N

Nagrania wszystkich utworów starannie dobrano spośród tych dostępnych w serwisie SPOTIFY.

N

Każdej kompozycji towarzyszy oryginalny zapis nutowy (źródło antyczne lub średniowieczny manuskrypt).

N

Utwory oznaczone gwiazdką (*) zostały przetłumaczone na język polski.

%

Pozostałe 75% utworów, które możesz odsłuchać, czekają w kursie!
Powyższa lista obejmuje zaledwie 25% z nich.

SŁUCHAJĄC UTWORÓW, JAKIE SKRYWA MUZYKA ANTYKU I ŚREDNIOWIECZA…

… nie raz zauroczysz się subtelnym brzmieniem, jakim emanuje muzyka dawna

… odkryjesz klasyki w świeżych interpretacjach

… dojrzysz bogactwo ukryte za zasłoną pozornej surowości!

A TAK PREZENTUJE SIĘ

Bibliografia

  1. David HileyChorał Kościoła zachodniego. Podręcznik, tłum. Maciej Kaziński, Kraków 2019.
  2. The Cambridge Companion to Medieval Music, red. Mark Everist, Cambridge 2011.
  3. The Cambridge History of Medieval Music, vol. 1, red. Mark Everist, Thomas Forrest Kelly, Cambridge 2018.
  4. The New Grove Dictionary of Music and Musicians, red. Stanley Sadie (Grove Music Online).
  1. Agnieszka Budzińska-Bennett, Subtilitas. Słyszalne i niesłyszalne aspekty motetu ars antiqua. Tekst – kontekst – intertekst, Poznań 2012.
  2. John Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku. Wprowadzenie historyczne i przewodnik dla studentów i muzyków, tłum. Małgorzata Kowalska, Warszawa 2006.
  3. Jerzy Morawski, Średniowiecze do roku 1320 (Historia muzyki polskiej, red. Stefan Sutkowski. Tom I, cz. 1), Warszawa 2006.
  4. Katarzyna Morawska, Średniowiecze 1320-1500 (Historia muzyki polskiej, red. S. Sutkowski. Tom I, cz. 2), Warszawa 1998.
  5. Polifonia średniowiecza, oprac. Zofia Fabiańska-Dobrzańska, Kraków 2009.
muzyka klasyczna przewodnik

Wygodnie korzystaj na ulubionym urządzeniu

Twórcy

Marek Dolewka

AUTOR

dr Marek Dolewka

dr Agnieszka Budzińska-Bennett

RECENZENTKA MERYTORYCZNA, TŁUMACZKA

dr Agnieszka Budzińska-Bennett

dr Agnieszka Budzińska-Bennett

RECENZENT MERYTORYCZNY

dr hab. Jakub Kubieniec, prof. UJ

Jowita Dziedzic-Golec

LEKTORKA AUDIOBOOKA, REDAKTOR JĘZYKOWY

Jowita Dziedzic-Golec

Małgorzata Flis

ILUSTRATORKA

Małgorzata Flis

Marcin Fus

Autor strony internetowej

Marcin Fus

Okruchy utraconej pełni

MUZYKA ANTYKU I ŚREDNIOWIECZA

Jeden z najbardziej tajemniczych wycinków historii muzyki. Zbierając okruchy wiedzy o nim przekonamy się, na jak fascynujący mikrokosmos się one składają. I nie zorientujemy się nawet, gdy na naszej playliście równie często co Mozart, zacznie pojawiać się np. Guillaume de Machaut…