loader image

twórcy

Arkana Melomana - Wirtualne Muzeum Dzieł Muzycznych

kto za tym stoi?

Tak szeroko zakrojonego projektu nie udźwignąłbym samodzielnie. Przedstawiam więc grono osób, dzięki którym zarówno treść, jak i forma serwisu wychodzą naprzeciw oczekiwaniom wymagających odbiorców. Profesjonalizm i pasja to ich niejedyne atuty.

 

Arkana Melomana - Wirtualne Muzeum Dzieł Muzycznych
Marek Dolewka

Autor

dr Marek Dolewka

Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Studia pogłębiał na Uniwersytecie Paris-Sorbonne (Paris IV) i Uniwersytecie Wiedeńskim. Laureat The Ray E. and Ruth A. Robinson Musicology Award za pracę magisterską oraz Nagrody im. Ks. Prof. Hieronima Feichta, przyznanej przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich za pracę doktorską. Obie dysertacje zrealizował pod kierunkiem prof. dr hab. Małgorzaty Woźnej-Stankiewicz. Zamiłowanie do badań naukowych łączy z praktyką pedagogiczną (w ASM II st. w Krakowie od kilku lat organizuje ogólnopolski cykl konkursów wiedzy „20 spojrzeń na…”). Koordynator merytoryczny cyklu „RePLAY z muzyki”. Laureat Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. Szczególne zainteresowania: natura, uśmiech, cisza.

Recenzenci merytoryczni

Okruchy utraconej pełni. Muzyka antyku i średniowiecza

dr Agnieszka Budzińska-Bennett
dr Agnieszka Budzińska-Bennett

Spis treści

  1. Wykształcenie
  2. Działalność artystyczna – Ensemble Peregrina
  3. Działalność artystyczna – inne projekty
  4. Pedagog
  5. Muzykolog

 

Wokalistka, harfistka, muzykolog. Dwukrotnie nominowana do presiżowych Paszportów Polityki (2012 i 2013), m.in. za „za promowanie polskiej muzyki dawnej na najwyższym poziomie wykonawczym” (A. Suprynowicz, Polskie Radio) i „za konsekwencję w odkrywaniu muzyki średniowiecznej, rzetelność w docieraniu do jej artystycznej istoty, wnikliwość w poznawaniu jej historyczno-kulturowych kontekstów i radość w dzieleniu się jej pięknem” (D. Cichy, Radio Kraków). Nazwana „jednym z najlepszych ambasadorów naszego kraju” (W. Paprocki, Ruch Muzyczny).

1. Wykształcenie

Dyplomowana pianistka, absolwentka muzykologii Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu (mgr w 1999 r.; doktorat w 2010 r.) oraz klasy śpiewu Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii (Wydział Średniowiecza i Renesansu 2001 w klasie D. Vellarda i R. Levitta, MAS in Vocal Ensemble Music 2011 z E. Tubb i A. Rooleyem). Śpiewu i interpretacji ponadto uczyła się pod kierunkiem takich artystów jak E. Kirkby, A. Boothroyd (Londyn), B. Thornton, B. Bagby (Kolonia) oraz S. Haselhoff (Bazylea), w SCB studiowała również grę na harfach średniowiecznych z H. Rosenzweig. W latach 2001-2004 odbyła pomagisterskie studia muzykologiczne i skandynawistyczne na uniwersytecie w Bazylei (m. in. z Wulfem Arltem), gdzie piastowała rownież stanowisko archiwistki zbiorów mikrofilmów Instytutu Muzykologii.

2. Działalność artystyczna – Ensemble Peregrina

Jest założycielką i kierowniczką artystyczną międzynarodowego ensemble Peregrina specjalizującego się w wykonawstwie muzyki wczesnego średniowiecza, z którym nagrała już siedem wysoko ocenianych przez międzynarodową krytykę płyt: Filia praeclara (Divox 2008) uhonorowana została prestiżowym ECHO-KLASSIK 2009 w kategorii najlepszego nagrania roku a capella, a płyta Veiled Desires (Raumklang 2012) została nominowana do International Classical Music Awards ICMA 2013 oraz Fryderyka 2013 w kategorii „Najlepszy Polski Album Zagranicą”. Troska i dbałość o propagowanie repertuaru polskiego w świecie przejawiła się w produkcji Sacer Nidus z muzyką z początków państwa polskiego (Raumklang 2011) z premierowymi koncertami w Nowym Jorku oraz brukselskim Bozarze. Dwie kolejne płyty ensemble Peregrina to nagrodzona luksemburskim Supersonic Pizzicato Cantrix z muzyką szpitalniczek hiszpańskich (Raumklang 2013) oraz album Miracula z muzyką średniowieczną poświęconą postaci św. Mikołaja (Tacet 2014), zaliczony do najlepszych nagrań roku przez magazyn High Fidelity. W roku 2017 ukazały się dwa kolejne albumy ensemble Peregrina: płyta Codex 457 zawierająca najstarsze zabytki muzyczne Tyrolu dla Tiroler Landesmuseum w Innsbrucku (Musik Museum 2017) oraz pierwsza część cyklu Mare Balticum (Muzyka w średniowiecznej Danii) dla niemieckiej wytwórni Tacet, nagrodzona właśnie 5 Diapason oraz International Classical Music Award ICMA 2019. Dwie kolejne częci Mare Balticum vol. 2 z muzyką średniowiecznej Szwecji i Finlandii (Tacet 2019) oraz vol. 3 z wszystkimi dziełami Wizlava z Rugii (Tacet 2020) otrzymały nominacje do International Classical Music Award ICMA 2020 i 2021. Mare Balticum vol. 3 otrzymało również nominację do nagrody Fryderyk 2021 w kategorii „najlepszy polski album za granicą”. W tym roku oczekiwany jest album Nova Gaudia – premierowe nagranie najnowszych odkryć z rękopisów akwitańskich XII wieku, wieńczące projekt badawczy Schweizer Nationalfond w Schola Cantorum Basiliensis, wydane jako podwójny album wraz z najnowszym nagranie tego repertuaru Ensemble Gilles Binchois/Dominique Vellard oraz czwarta odsłona cyklu Mare Balticum z muzyką średniowiecznego Pomorza.

3. Działalność artystyczna – inne projekty

Agnieszka Budzińska-Bennett stale współpracuje z licznymi uznanymi zespołami muzyki dawnej (ensemble Perlaro, Dragma, Ferrara Ensemble, La Cetra, Accademia dell’Arcadia), prowadzi również gościnnie takie zespoły jak Chór Polskiego Radia, Capella Cracoviensis, czy Flores Rosarum, prezentując zarówno repertuar średniowieczny jak i muzykę XVII-XVIII wieku na najważniejszych festiwalach muzyki dawnej w całej Europie, Azji oraz USA. Nagrywa regularnie dla wytwórni Raumklang, Glossa, Ramée, Divox, Tacet, Brilliant Classics, L’Empreinte Digitale, Pan Classics (nagrała dotychczas ponad 30 albumów) oraz współpracuje ze stacjami radiowymi i telewizyjnymi (m.in. WDR, Bayerischer Rundfunk, DRS2, BBC3, PR Dwójka, TVP Kultura). Od roku 2016 prowadzi 10-płytowy projekt nagraniowy „Mikołaj Gomółka – Opera Omnia” (150 psalmów do przekładów Jana Kochanowskiego), kierując Chórem Polskiego Radia. Dwa pierwsze podwójne albumy tego cyklu wydane zostały przez Polskie Radio i nominowane do nagrody Fryderyk 2019 (vol. 1 – Psalmy pielgrzymów oraz vol. 2 – Psalmy poranne i wieczorne) oraz Fryderyk 2020 (vol. 2 – Psalmy dziękczynne i pokutne oraz Psalmy królewskie) w kategorii „Najlepszy album muzyki dawnej”. Pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett ukazało się również wydanie wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł (Raumklang 2019, nominacja ICMA 2019). W roku 2018 TVP Kultura zaprezentowala 40’ portret artystki w programie „Scena klasyczna”, w roku 2020 dużą popularnością cieszyła sie audycja „Domówka z Dwójką” z jej udziałem.

 

Artystka zadebiutowała na scenie w L’incoronazione di Poppea C. Monteverdiego pod dyr. K. Junghänela w Theater Basel w podwójnej roli Amore i Valletto w sezonie 2003/2004, interesuje ją również opera i muzyka współczesna (prapremiera opery Mord im St. Johann A. Pflügera, Bazylea 2009; prapremiera dedykowanego jej utworu na głos i taśmę Columba nitens G. Bennetta na jubileuszu ICST w Züricher Hochschule der Künste 2015, w Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe 2017 oraz w Berner Münster 2018).

4. Pedagog

Agnieszka Budzińska-Bennett w latach 2002-2003 wykładała muzykę liturgiczną XII wieku w Schola Cantorum Basiliensis i należała do kadry badawczej tej instytucji w latach 2011-2014. W latach 2013-2015 wykładała również chorał gregoriański i historię muzyki średniowiecznej w Musikhochschule Trossingen w Niemczech, a następnie historię muzyki średniowiecznej w Schola Cantorum Basiliensis (2016-2017). Dalsza działalność pedagogiczna i akademicka Agnieszki Budzińskiej-Bennett obejmuje szereg wykładów gościnnych i kursów mistrzowskich muzyki dawnej (Schola Cantorum Basiliensis, UAM w Poznaniu, University of Madison-Wisconsin, Universität Würzburg, Handschriftenzentrum Biblioteki Uniwersyteckiej w Lipsku, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Uniwersytet Papieski w Krakowie, Letnie Metodyczne Kursy Muzyki Dawnej w Warszawie, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Letnia Międzynarodowa Akademia Muzyki Dawnej w Warszawie, Burg Fürsteneck, Uniwersytet w Tartu oraz Hochschule für Musik und Theater w Lipsku). Obecnie wykłada muzykologię na Uniwersytecie we Freiburgu w Niemczech.

5. Muzykolog

Agnieszka Budzińska-Bennett jest autorką szeregu artykułów o muzyce dawnej (publikacje UAM, UJ oraz zagraniczne, jak Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis czy Scripta w wydawnictwie Schwabe) oraz ksiażki Subtilitas. Słyszalne i niesłyszalne aspekty motetu ars antiqua. Tekst – kontekst – intertekst (PTPN, Poznań 2012).

 

W roku 2019 została uhonorowana ministerialną odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Srebrną Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyżem Małopolskim.

 

www.peregrina.ch

dr hab. Jakub Kubieniec, prof. UJ
dr hab. Jakub Kubieniec, prof. UJ

Pracuje w Instytucie Muzykologii UJ. Zajmuje się historią muzyki średniowiecza, zwłaszcza chorału łacińskiego. Opublikował m.in. polskie oficja o św. Wacławie, św. Stanisławie i św. Janie Jałmużniku.

Lektor audiobooka

Jowita Dziedzic-Golec
Jowita Dziedzic-Golec

Muzykolożka, krytyczka muzyczna, dziennikarka, lektorka. Jej recenzje publikowała Gazeta Wyborcza, Przekrój, Tygodnik Powszechny, Ruch Muzyczny, Charaktery i wiele innych. Prowadziła program o kulturze w TVP Kraków. Od 2005 roku w zespole RMF Classic. W radiu opowiada między innymi o wszystkich godnych uwagi płytach pojawiających się na rynku fonograficznym. A w niedzielne wieczory namawia do słuchania oper.

Tłumacz

Arkana Melomana - Wirtualne Muzeum Dzieł Muzycznych
dr Agnieszka Budzińska-Bennett
Spis treści

  1. Wykształcenie
  2. Działalność artystyczna – Ensemble Peregrina
  3. Działalność artystyczna – inne projekty
  4. Pedagog
  5. Muzykolog

 

Wokalistka, harfistka, muzykolog. Dwukrotnie nominowana do presiżowych Paszportów Polityki (2012 i 2013), m.in. za „za promowanie polskiej muzyki dawnej na najwyższym poziomie wykonawczym” (A. Suprynowicz, Polskie Radio) i „za konsekwencję w odkrywaniu muzyki średniowiecznej, rzetelność w docieraniu do jej artystycznej istoty, wnikliwość w poznawaniu jej historyczno-kulturowych kontekstów i radość w dzieleniu się jej pięknem” (D. Cichy, Radio Kraków). Nazwana „jednym z najlepszych ambasadorów naszego kraju” (W. Paprocki, Ruch Muzyczny).

1. Wykształcenie

Dyplomowana pianistka, absolwentka muzykologii Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu (mgr w 1999 r.; doktorat w 2010 r.) oraz klasy śpiewu Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii (Wydział Średniowiecza i Renesansu 2001 w klasie D. Vellarda i R. Levitta, MAS in Vocal Ensemble Music 2011 z E. Tubb i A. Rooleyem). Śpiewu i interpretacji ponadto uczyła się pod kierunkiem takich artystów jak E. Kirkby, A. Boothroyd (Londyn), B. Thornton, B. Bagby (Kolonia) oraz S. Haselhoff (Bazylea), w SCB studiowała również grę na harfach średniowiecznych z H. Rosenzweig. W latach 2001-2004 odbyła pomagisterskie studia muzykologiczne i skandynawistyczne na uniwersytecie w Bazylei (m. in. z Wulfem Arltem), gdzie piastowała rownież stanowisko archiwistki zbiorów mikrofilmów Instytutu Muzykologii.

2. Działalność artystyczna – Ensemble Peregrina

Jest założycielką i kierowniczką artystyczną międzynarodowego ensemble Peregrina specjalizującego się w wykonawstwie muzyki wczesnego średniowiecza, z którym nagrała już siedem wysoko ocenianych przez międzynarodową krytykę płyt: Filia praeclara (Divox 2008) uhonorowana została prestiżowym ECHO-KLASSIK 2009 w kategorii najlepszego nagrania roku a capella, a płyta Veiled Desires (Raumklang 2012) została nominowana do International Classical Music Awards ICMA 2013 oraz Fryderyka 2013 w kategorii „Najlepszy Polski Album Zagranicą”. Troska i dbałość o propagowanie repertuaru polskiego w świecie przejawiła się w produkcji Sacer Nidus z muzyką z początków państwa polskiego (Raumklang 2011) z premierowymi koncertami w Nowym Jorku oraz brukselskim Bozarze. Dwie kolejne płyty ensemble Peregrina to nagrodzona luksemburskim Supersonic Pizzicato Cantrix z muzyką szpitalniczek hiszpańskich (Raumklang 2013) oraz album Miracula z muzyką średniowieczną poświęconą postaci św. Mikołaja (Tacet 2014), zaliczony do najlepszych nagrań roku przez magazyn High Fidelity. W roku 2017 ukazały się dwa kolejne albumy ensemble Peregrina: płyta Codex 457 zawierająca najstarsze zabytki muzyczne Tyrolu dla Tiroler Landesmuseum w Innsbrucku (Musik Museum 2017) oraz pierwsza część cyklu Mare Balticum (Muzyka w średniowiecznej Danii) dla niemieckiej wytwórni Tacet, nagrodzona właśnie 5 Diapason oraz International Classical Music Award ICMA 2019. Dwie kolejne częci Mare Balticum vol. 2 z muzyką średniowiecznej Szwecji i Finlandii (Tacet 2019) oraz vol. 3 z wszystkimi dziełami Wizlava z Rugii (Tacet 2020) otrzymały nominacje do International Classical Music Award ICMA 2020 i 2021. Mare Balticum vol. 3 otrzymało również nominację do nagrody Fryderyk 2021 w kategorii „najlepszy polski album za granicą”. W tym roku oczekiwany jest album Nova Gaudia – premierowe nagranie najnowszych odkryć z rękopisów akwitańskich XII wieku, wieńczące projekt badawczy Schweizer Nationalfond w Schola Cantorum Basiliensis, wydane jako podwójny album wraz z najnowszym nagranie tego repertuaru Ensemble Gilles Binchois/Dominique Vellard oraz czwarta odsłona cyklu Mare Balticum z muzyką średniowiecznego Pomorza.

3. Działalność artystyczna – inne projekty

Agnieszka Budzińska-Bennett stale współpracuje z licznymi uznanymi zespołami muzyki dawnej (ensemble Perlaro, Dragma, Ferrara Ensemble, La Cetra, Accademia dell’Arcadia), prowadzi również gościnnie takie zespoły jak Chór Polskiego Radia, Capella Cracoviensis, czy Flores Rosarum, prezentując zarówno repertuar średniowieczny jak i muzykę XVII-XVIII wieku na najważniejszych festiwalach muzyki dawnej w całej Europie, Azji oraz USA. Nagrywa regularnie dla wytwórni Raumklang, Glossa, Ramée, Divox, Tacet, Brilliant Classics, L’Empreinte Digitale, Pan Classics (nagrała dotychczas ponad 30 albumów) oraz współpracuje ze stacjami radiowymi i telewizyjnymi (m.in. WDR, Bayerischer Rundfunk, DRS2, BBC3, PR Dwójka, TVP Kultura). Od roku 2016 prowadzi 10-płytowy projekt nagraniowy „Mikołaj Gomółka – Opera Omnia” (150 psalmów do przekładów Jana Kochanowskiego), kierując Chórem Polskiego Radia. Dwa pierwsze podwójne albumy tego cyklu wydane zostały przez Polskie Radio i nominowane do nagrody Fryderyk 2019 (vol. 1 – Psalmy pielgrzymów oraz vol. 2 – Psalmy poranne i wieczorne) oraz Fryderyk 2020 (vol. 2 – Psalmy dziękczynne i pokutne oraz Psalmy królewskie) w kategorii „Najlepszy album muzyki dawnej”. Pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett ukazało się również wydanie wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł (Raumklang 2019, nominacja ICMA 2019). W roku 2018 TVP Kultura zaprezentowala 40’ portret artystki w programie „Scena klasyczna”, w roku 2020 dużą popularnością cieszyła sie audycja „Domówka z Dwójką” z jej udziałem.

 

Artystka zadebiutowała na scenie w L’incoronazione di Poppea C. Monteverdiego pod dyr. K. Junghänela w Theater Basel w podwójnej roli Amore i Valletto w sezonie 2003/2004, interesuje ją również opera i muzyka współczesna (prapremiera opery Mord im St. Johann A. Pflügera, Bazylea 2009; prapremiera dedykowanego jej utworu na głos i taśmę Columba nitens G. Bennetta na jubileuszu ICST w Züricher Hochschule der Künste 2015, w Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe 2017 oraz w Berner Münster 2018).

4. Pedagog

Agnieszka Budzińska-Bennett w latach 2002-2003 wykładała muzykę liturgiczną XII wieku w Schola Cantorum Basiliensis i należała do kadry badawczej tej instytucji w latach 2011-2014. W latach 2013-2015 wykładała również chorał gregoriański i historię muzyki średniowiecznej w Musikhochschule Trossingen w Niemczech, a następnie historię muzyki średniowiecznej w Schola Cantorum Basiliensis (2016-2017). Dalsza działalność pedagogiczna i akademicka Agnieszki Budzińskiej-Bennett obejmuje szereg wykładów gościnnych i kursów mistrzowskich muzyki dawnej (Schola Cantorum Basiliensis, UAM w Poznaniu, University of Madison-Wisconsin, Universität Würzburg, Handschriftenzentrum Biblioteki Uniwersyteckiej w Lipsku, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Uniwersytet Papieski w Krakowie, Letnie Metodyczne Kursy Muzyki Dawnej w Warszawie, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Letnia Międzynarodowa Akademia Muzyki Dawnej w Warszawie, Burg Fürsteneck, Uniwersytet w Tartu oraz Hochschule für Musik und Theater w Lipsku). Obecnie wykłada muzykologię na Uniwersytecie we Freiburgu w Niemczech.

5. Muzykolog

Agnieszka Budzińska-Bennett jest autorką szeregu artykułów o muzyce dawnej (publikacje UAM, UJ oraz zagraniczne, jak Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis czy Scripta w wydawnictwie Schwabe) oraz ksiażki Subtilitas. Słyszalne i niesłyszalne aspekty motetu ars antiqua. Tekst – kontekst – intertekst (PTPN, Poznań 2012).

 

W roku 2019 została uhonorowana ministerialną odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Srebrną Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyżem Małopolskim.

 

www.peregrina.ch

Redaktor językowy

Arkana Melomana - Wirtualne Muzeum Dzieł Muzycznych
Jowita Dziedzic-Golec

Muzykolożka, krytyczka muzyczna, dziennikarka, lektorka. Jej recenzje publikowała Gazeta Wyborcza, Przekrój, Tygodnik Powszechny, Ruch Muzyczny, Charaktery i wiele innych. Prowadziła program o kulturze w TVP Kraków. Od 2005 roku w zespole RMF Classic. W radiu opowiada między innymi o wszystkich godnych uwagi płytach pojawiających się na rynku fonograficznym. A w niedzielne wieczory namawia do słuchania oper.

Ilustrator

Małgorzata Flis
Małgorzata Flis

Studiowała rysunek i malarstwo u Zbysława Maciejewskiego na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Maluje akwarelą, olejem, gwaszem, rysuje pastelami, projektuje i tworzy ilustracje książkowe. Najchętniej maluje z natury, a zapamiętane motywy przetwarza, jak muzyk jazzowy improwizujący na zadany temat. W wolnych chwilach śpiewa w zespole muzyki dawnej.

Strona internetowa artystki: https://malgorzataflis.pl/

 

Strona Internetowa

fus-schuss.com
Marcin Fus

 branding | web design | print design
www.fus-schuss.com