twórcy

kto za tym stoi?
Tak szeroko zakrojonego projektu jak „Arkana Melomana” nie udźwignąłbym samodzielnie. Przedstawiam więc grono osób, dzięki którym zarówno treść, jak i forma serwisu wychodzą naprzeciw oczekiwaniom wymagających odbiorców. To eksperci z zakresu muzykologii, dziennikarstwa, filologii, sztuk plastycznych oraz informatyki. Profesjonalizm i pasja to ich niejedyne atuty.
Autor
dr Marek Dolewka
Laureat Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, w ramach którego założył ten portal. Studiował muzykologię i religioznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, a także na Uniwersytecie Paris-Sorbonne oraz Uniwersytecie Wiedeńskim. Za pracę magisterską otrzymał nagrodę The Ray E. and Ruth A. Robinson Musicology Award, a za rozprawę doktorską – Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta przyznawaną przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich. Obie prace powstały pod kierunkiem prof. dr hab. Małgorzaty Woźnej-Stankiewicz. Uczestniczył w licznych konferencjach w Polsce (m.in. w Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu) oraz za granicą (m.in. w Erywaniu, Helsinkach, Londynie, Pradze, Tbilisi). W latach 2014–2021 był redaktorem naczelnym „Kwartalnika Młodych Muzykologów UJ”. Zamiłowanie do pracy pedagogicznej łączy z prowadzeniem wykładów i warsztatów dla nauczycieli szkół muzycznych. Ceni też bliskość z naturą, uśmiech i ciszę.
Recenzenci merytoryczni
Okruchy utraconej pełni. Muzyka antyku i średniowiecza
dr Agnieszka Budzińska-Bennett
Spis treści
- Wykształcenie
- Działalność artystyczna – Ensemble Peregrina
- Działalność artystyczna – inne projekty
- Pedagog
- Muzykolog
Wokalistka, harfistka, muzykolog. Dwukrotnie nominowana do presiżowych Paszportów Polityki (2012 i 2013), m.in. za „za promowanie polskiej muzyki dawnej na najwyższym poziomie wykonawczym” (A. Suprynowicz, Polskie Radio) i „za konsekwencję w odkrywaniu muzyki średniowiecznej, rzetelność w docieraniu do jej artystycznej istoty, wnikliwość w poznawaniu jej historyczno-kulturowych kontekstów i radość w dzieleniu się jej pięknem” (D. Cichy, Radio Kraków). Nazwana „jednym z najlepszych ambasadorów naszego kraju” (W. Paprocki, Ruch Muzyczny).
1. Wykształcenie
Dyplomowana pianistka, absolwentka muzykologii Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu (mgr w 1999 r.; doktorat w 2010 r.) oraz klasy śpiewu Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii (Wydział Średniowiecza i Renesansu 2001 w klasie D. Vellarda i R. Levitta, MAS in Vocal Ensemble Music 2011 z E. Tubb i A. Rooleyem). Śpiewu i interpretacji ponadto uczyła się pod kierunkiem takich artystów jak E. Kirkby, A. Boothroyd (Londyn), B. Thornton, B. Bagby (Kolonia) oraz S. Haselhoff (Bazylea), w SCB studiowała również grę na harfach średniowiecznych z H. Rosenzweig. W latach 2001-2004 odbyła pomagisterskie studia muzykologiczne i skandynawistyczne na uniwersytecie w Bazylei (m. in. z Wulfem Arltem), gdzie piastowała rownież stanowisko archiwistki zbiorów mikrofilmów Instytutu Muzykologii.
2. Działalność artystyczna – Ensemble Peregrina
Jest założycielką i kierowniczką artystyczną międzynarodowego ensemble Peregrina specjalizującego się w wykonawstwie muzyki wczesnego średniowiecza, z którym nagrała już siedem wysoko ocenianych przez międzynarodową krytykę płyt: Filia praeclara (Divox 2008) uhonorowana została prestiżowym ECHO-KLASSIK 2009 w kategorii najlepszego nagrania roku a capella, a płyta Veiled Desires (Raumklang 2012) została nominowana do International Classical Music Awards ICMA 2013 oraz Fryderyka 2013 w kategorii „Najlepszy Polski Album Zagranicą”. Troska i dbałość o propagowanie repertuaru polskiego w świecie przejawiła się w produkcji Sacer Nidus z muzyką z początków państwa polskiego (Raumklang 2011) z premierowymi koncertami w Nowym Jorku oraz brukselskim Bozarze. Dwie kolejne płyty ensemble Peregrina to nagrodzona luksemburskim Supersonic Pizzicato Cantrix z muzyką szpitalniczek hiszpańskich (Raumklang 2013) oraz album Miracula z muzyką średniowieczną poświęconą postaci św. Mikołaja (Tacet 2014), zaliczony do najlepszych nagrań roku przez magazyn High Fidelity. W roku 2017 ukazały się dwa kolejne albumy ensemble Peregrina: płyta Codex 457 zawierająca najstarsze zabytki muzyczne Tyrolu dla Tiroler Landesmuseum w Innsbrucku (Musik Museum 2017) oraz pierwsza część cyklu Mare Balticum (Muzyka w średniowiecznej Danii) dla niemieckiej wytwórni Tacet, nagrodzona właśnie 5 Diapason oraz International Classical Music Award ICMA 2019. Dwie kolejne częci Mare Balticum vol. 2 z muzyką średniowiecznej Szwecji i Finlandii (Tacet 2019) oraz vol. 3 z wszystkimi dziełami Wizlava z Rugii (Tacet 2020) otrzymały nominacje do International Classical Music Award ICMA 2020 i 2021. Mare Balticum vol. 3 otrzymało również nominację do nagrody Fryderyk 2021 w kategorii „najlepszy polski album za granicą”. W tym roku oczekiwany jest album Nova Gaudia – premierowe nagranie najnowszych odkryć z rękopisów akwitańskich XII wieku, wieńczące projekt badawczy Schweizer Nationalfond w Schola Cantorum Basiliensis, wydane jako podwójny album wraz z najnowszym nagranie tego repertuaru Ensemble Gilles Binchois/Dominique Vellard oraz czwarta odsłona cyklu Mare Balticum z muzyką średniowiecznego Pomorza.
3. Działalność artystyczna – inne projekty
Agnieszka Budzińska-Bennett stale współpracuje z licznymi uznanymi zespołami muzyki dawnej (ensemble Perlaro, Dragma, Ferrara Ensemble, La Cetra, Accademia dell’Arcadia), prowadzi również gościnnie takie zespoły jak Chór Polskiego Radia, Capella Cracoviensis, czy Flores Rosarum, prezentując zarówno repertuar średniowieczny jak i muzykę XVII-XVIII wieku na najważniejszych festiwalach muzyki dawnej w całej Europie, Azji oraz USA. Nagrywa regularnie dla wytwórni Raumklang, Glossa, Ramée, Divox, Tacet, Brilliant Classics, L’Empreinte Digitale, Pan Classics (nagrała dotychczas ponad 30 albumów) oraz współpracuje ze stacjami radiowymi i telewizyjnymi (m.in. WDR, Bayerischer Rundfunk, DRS2, BBC3, PR Dwójka, TVP Kultura). Od roku 2016 prowadzi 10-płytowy projekt nagraniowy „Mikołaj Gomółka – Opera Omnia” (150 psalmów do przekładów Jana Kochanowskiego), kierując Chórem Polskiego Radia. Dwa pierwsze podwójne albumy tego cyklu wydane zostały przez Polskie Radio i nominowane do nagrody Fryderyk 2019 (vol. 1 – Psalmy pielgrzymów oraz vol. 2 – Psalmy poranne i wieczorne) oraz Fryderyk 2020 (vol. 2 – Psalmy dziękczynne i pokutne oraz Psalmy królewskie) w kategorii „Najlepszy album muzyki dawnej”. Pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett ukazało się również wydanie wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł (Raumklang 2019, nominacja ICMA 2019). W roku 2018 TVP Kultura zaprezentowala 40’ portret artystki w programie „Scena klasyczna”, w roku 2020 dużą popularnością cieszyła sie audycja „Domówka z Dwójką” z jej udziałem.
Artystka zadebiutowała na scenie w L’incoronazione di Poppea C. Monteverdiego pod dyr. K. Junghänela w Theater Basel w podwójnej roli Amore i Valletto w sezonie 2003/2004, interesuje ją również opera i muzyka współczesna (prapremiera opery Mord im St. Johann A. Pflügera, Bazylea 2009; prapremiera dedykowanego jej utworu na głos i taśmę Columba nitens G. Bennetta na jubileuszu ICST w Züricher Hochschule der Künste 2015, w Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe 2017 oraz w Berner Münster 2018).
4. Pedagog
Agnieszka Budzińska-Bennett w latach 2002-2003 wykładała muzykę liturgiczną XII wieku w Schola Cantorum Basiliensis i należała do kadry badawczej tej instytucji w latach 2011-2014. W latach 2013-2015 wykładała również chorał gregoriański i historię muzyki średniowiecznej w Musikhochschule Trossingen w Niemczech, a następnie historię muzyki średniowiecznej w Schola Cantorum Basiliensis (2016-2017). Dalsza działalność pedagogiczna i akademicka Agnieszki Budzińskiej-Bennett obejmuje szereg wykładów gościnnych i kursów mistrzowskich muzyki dawnej (Schola Cantorum Basiliensis, UAM w Poznaniu, University of Madison-Wisconsin, Universität Würzburg, Handschriftenzentrum Biblioteki Uniwersyteckiej w Lipsku, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Uniwersytet Papieski w Krakowie, Letnie Metodyczne Kursy Muzyki Dawnej w Warszawie, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Letnia Międzynarodowa Akademia Muzyki Dawnej w Warszawie, Burg Fürsteneck, Uniwersytet w Tartu oraz Hochschule für Musik und Theater w Lipsku). Obecnie wykłada muzykologię na Uniwersytecie we Freiburgu w Niemczech.
5. Muzykolog
Agnieszka Budzińska-Bennett jest autorką szeregu artykułów o muzyce dawnej (publikacje UAM, UJ oraz zagraniczne, jak Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis czy Scripta w wydawnictwie Schwabe) oraz ksiażki Subtilitas. Słyszalne i niesłyszalne aspekty motetu ars antiqua. Tekst – kontekst – intertekst (PTPN, Poznań 2012).
W roku 2019 została uhonorowana ministerialną odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Srebrną Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyżem Małopolskim.

dr hab. Jakub Kubieniec, prof. UJ
Pracuje w Instytucie Muzykologii UJ. Zajmuje się historią muzyki średniowiecza, zwłaszcza chorału łacińskiego. Opublikował m.in. polskie oficja o św. Wacławie, św. Stanisławie i św. Janie Jałmużniku.
Echa humanizmu. Muzyka renesansu

dr hab. Paweł Gancarczyk, prof. IS PAN
Dr hab. Paweł Gancarczyk jest profesorem w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, gdzie kieruje Zakładem Muzykologii oraz redakcją kwartalnika „Muzyka”. W 2020 r. został wybrany na członka europejskiej akademii naukowej Academia Europaea oraz członka Towarzystwa Naukowego Warszawskiego. Autor licznych prac z zakresu historii muzyki średniowiecza i wczesnej nowożytności. Wśród nich znajdują się m.in. książki: Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku (Toruń 2011, francuska wersja tej monografii otrzymała Prix des Muses w 2016 r.) oraz Petrus Wilhelmi de Grudencz i muzyka Europy Środkowej XV wieku (Warszawa 2021, otrzymała nagrodę Komitetu Nauk o Sztuce PAN w 2022 r.). Uczestniczy w wielu inicjatywach i projektach międzynarodowych, m.in. w ramach programu Humanities in the European Research Area (HERA). W latach 2011–2015 pełnił funkcję przewodniczącego Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, zaś od 2015 r. kieruje pracami jury konkursu Związku Kompozytorów Polskich o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta. Działa również na polu upowszechniania wiedzy o muzyce przewodnicząc jury eliminacji centralnych Olimpiady Artystycznej (historia muzyki).

prof. dr hab. Ryszard Wieczorek
Prof. dr hab. Ryszard Wieczorek jest profesorem zw. w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół trzech obszarów problemowych: kultury muzycznej Europy Środkowej w okresie późnego średniowiecza i renesansu, w szczególności aspektów źródłoznawczych, humanistycznych i społecznych kontekstów muzyki w renesansowych Włoszech, historycznych i teoretycznych aspektów badań instrumentologicznych. W kręgu jego zainteresowań mieszczą się też zagadnienia kultury muzycznej XIX wieku i muzyki jazzowej. Uczestniczył w kilkudziesięciu konferencjach w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy, Wielka Brytania), był stypendystą Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Konferencji Niemieckich Akademii Nauk, Fundacji im. Alexandra von Humboldta i Fundacji Mellona. Jest autorem trzech książek, kilkudziesięciu artykułów publikowanych w Polsce, Niemczech i Włoszech oraz licznych haseł dla Encyklopedii Muzycznej PWM.
Odblaski światłocienia. Muzyka baroku

dr Maciej Jochymczyk
Adiunkt w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na muzyce religijnej XVII i XVIII w., zagadnieniach edytorstwa i źródłoznawstwa muzycznego, a także wykonawstwa historycznego. W ostatnich latach współtworzył jedne z najważniejszych polskich projektów wydawniczych w zakresie muzyki dawnej, w tym serię nagrań płytowych i publikacji Musica Claromontana, a także serię nutowych edycji krytycznych Fontes Musicae in Polonia. Przygotował do współczesnych prawykonań partytury blisko stu nieznanych wcześniej utworów. W ramach swoich badań prowadził kwerendy w archiwach m.in. w Austrii, Chorwacji, Czechach, Niemczech, Polsce, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Watykanie, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Jest autorem trzech książek oraz kilkudziesięciu wydań źródłowo-krytycznych i artykułów. Za swoją działalność otrzymał m.in. The Ray and Ruth Robinson Musicology Award, nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta przyznawaną przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, a także stypendium dla wybitnych młodych naukowców Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

dr Ewa Obniska
Muzykolog, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, od 1982 wykłada historię muzyki renesansu i baroku na Akademii Teologii Katolickiej (obecnie – Uniwersytet im. Kardynała Wyszyńskiego). W 1989 r. uzyskała doktorat na podstawie rozprawy o życiu i twórczości Claudio Monteverdiego (która w rozszerzonej i nieco zmienionej wersji została wydana jako Claudio Monteverdi. Życie i twórczość). Jest autorką licznych artykułów o charakterze naukowym i popularnonaukowym. Przez wiele lat pracowała w Programie 2 Polskiego Radia, na antenie którego stworzyła tysiące audycji, była spiritus movens koncertów i wydarzeń antenowych związanych z muzyką dawną.
Klasyczne smaki. Muzyka drugiej połowy XVIII wieku

prof. dr hab. Wiesław Delimat
Absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Jana Jargonia i dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza, profesor sztuk muzycznych. Jako organista, kameralista oraz dyrygent koncertował w większości krajów Europy, a także w USA, Chinach, Izraelu i Japonii. Dyrygował m.in. w słynnej Filharmonii Berlińskiej i lipskim Gewandhaus. Występował z wieloma renomowanymi zespołami orkiestrowymi oraz chóralnymi, do których należą m.in: Chór Polskiego Radia w Krakowie, Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej, Capella Cracoviensis, NOSPR, EuropaChorAkademie. W roku 2000 powołał do istnienia chór kameralny Kantorei Sankt Barbara oraz orkiestrę L’Estate Armonico. Z zespołami tymi wykonał w kraju i za granicą kilkadziesiąt dzieł wokalno-instrumentalnych różnych epok i stylów oraz dokonał licznych nagrań radiowych i płytowych. W latach 1994-1999 był dyrygentem Krakowskiego Chóru Akademickiego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zdobył także wiele nagród i wyróżnień konkursowych. Był jurorem licznych festiwali i konkursów chóralnych w Polsce i za granicą. Wiesław Delimat jest pracownikiem Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, gdzie pełni funkcję kierownika Katedry Muzyki Kościelnej. Ponadto jest dyrektorem Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Krakowie i zastępcą przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Krakowie. Pełni także funkcję wiceprezydenta Polskiej Federacji Pueri Cantores. Od roku 1986 jest organistą kościoła św. Marka w Krakowie. Za swoją działalność pedagogiczną, artystyczną oraz organizacyjną został wyróżniony wieloma odznaczeniami kościelnymi i państwowymi. Najcenniejszym z nich jest Order św. Sylwestra, nadany przez Papieża Benedykta XVI.

dr hab. Anna Ryszka-Komarnicka
Adiunkt w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na włoskiej muzyce wokalno-instrumentalnej późnego baroku i klasycyzmu (w tym opera i oratorium) oraz na polskiej kulturze muzycznej XVIII i XIX w. ze szczególnym uwzględnieniem relacji polsko-włoskich. Dwukrotnie stypendystka Fundacji Lanckorońskich i Fundacji z Brzezia Lanckorońskich na badania i kwerendy w Rzymie (2000 i 2012). Realizowała granty badawcze (KBN, NCN) poświęcone oratoriom włoskim Pasquale Anfossiego (1727-1797) i oratoriom włoskim opartym na biblijnej Księdze Judyty (ten ostatni zwieńczony monografią Księga Judyty w oratoriach włoskich epoki baroku, Warszawa 2017). W ostatnim czasie uczestniczyła w polsko-niemieckim projekcie badawczym Pasticcio. Sposoby przygotowania atrakcyjnych oper (2018-2021, program Beethoven 2) oraz w projekcie Słownik muzyków Rzeczpospolitej XVIII wieku (od 2020; w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki”).
Lektor audiobooka

Jowita Dziedzic-Golec
Muzykolożka, krytyczka muzyczna, dziennikarka, lektorka. Jej recenzje publikowała Gazeta Wyborcza, Przekrój, Tygodnik Powszechny, Ruch Muzyczny, Charaktery i wiele innych. Prowadziła program o kulturze w TVP Kraków. Od 2005 roku w zespole RMF Classic. W radiu opowiada między innymi o wszystkich godnych uwagi płytach pojawiających się na rynku fonograficznym. A w niedzielne wieczory namawia do słuchania oper.
Tłumacze

dr Agnieszka Budzińska-Bennett
- Wykształcenie
- Działalność artystyczna – Ensemble Peregrina
- Działalność artystyczna – inne projekty
- Pedagog
- Muzykolog
Wokalistka, harfistka, muzykolog. Dwukrotnie nominowana do presiżowych Paszportów Polityki (2012 i 2013), m.in. za „za promowanie polskiej muzyki dawnej na najwyższym poziomie wykonawczym” (A. Suprynowicz, Polskie Radio) i „za konsekwencję w odkrywaniu muzyki średniowiecznej, rzetelność w docieraniu do jej artystycznej istoty, wnikliwość w poznawaniu jej historyczno-kulturowych kontekstów i radość w dzieleniu się jej pięknem” (D. Cichy, Radio Kraków). Nazwana „jednym z najlepszych ambasadorów naszego kraju” (W. Paprocki, Ruch Muzyczny).
1. Wykształcenie
Dyplomowana pianistka, absolwentka muzykologii Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu (mgr w 1999 r.; doktorat w 2010 r.) oraz klasy śpiewu Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii (Wydział Średniowiecza i Renesansu 2001 w klasie D. Vellarda i R. Levitta, MAS in Vocal Ensemble Music 2011 z E. Tubb i A. Rooleyem). Śpiewu i interpretacji ponadto uczyła się pod kierunkiem takich artystów jak E. Kirkby, A. Boothroyd (Londyn), B. Thornton, B. Bagby (Kolonia) oraz S. Haselhoff (Bazylea), w SCB studiowała również grę na harfach średniowiecznych z H. Rosenzweig. W latach 2001-2004 odbyła pomagisterskie studia muzykologiczne i skandynawistyczne na uniwersytecie w Bazylei (m. in. z Wulfem Arltem), gdzie piastowała rownież stanowisko archiwistki zbiorów mikrofilmów Instytutu Muzykologii.
2. Działalność artystyczna – Ensemble Peregrina
Jest założycielką i kierowniczką artystyczną międzynarodowego ensemble Peregrina specjalizującego się w wykonawstwie muzyki wczesnego średniowiecza, z którym nagrała już siedem wysoko ocenianych przez międzynarodową krytykę płyt: Filia praeclara (Divox 2008) uhonorowana została prestiżowym ECHO-KLASSIK 2009 w kategorii najlepszego nagrania roku a capella, a płyta Veiled Desires (Raumklang 2012) została nominowana do International Classical Music Awards ICMA 2013 oraz Fryderyka 2013 w kategorii „Najlepszy Polski Album Zagranicą”. Troska i dbałość o propagowanie repertuaru polskiego w świecie przejawiła się w produkcji Sacer Nidus z muzyką z początków państwa polskiego (Raumklang 2011) z premierowymi koncertami w Nowym Jorku oraz brukselskim Bozarze. Dwie kolejne płyty ensemble Peregrina to nagrodzona luksemburskim Supersonic Pizzicato Cantrix z muzyką szpitalniczek hiszpańskich (Raumklang 2013) oraz album Miracula z muzyką średniowieczną poświęconą postaci św. Mikołaja (Tacet 2014), zaliczony do najlepszych nagrań roku przez magazyn High Fidelity. W roku 2017 ukazały się dwa kolejne albumy ensemble Peregrina: płyta Codex 457 zawierająca najstarsze zabytki muzyczne Tyrolu dla Tiroler Landesmuseum w Innsbrucku (Musik Museum 2017) oraz pierwsza część cyklu Mare Balticum (Muzyka w średniowiecznej Danii) dla niemieckiej wytwórni Tacet, nagrodzona właśnie 5 Diapason oraz International Classical Music Award ICMA 2019. Dwie kolejne częci Mare Balticum vol. 2 z muzyką średniowiecznej Szwecji i Finlandii (Tacet 2019) oraz vol. 3 z wszystkimi dziełami Wizlava z Rugii (Tacet 2020) otrzymały nominacje do International Classical Music Award ICMA 2020 i 2021. Mare Balticum vol. 3 otrzymało również nominację do nagrody Fryderyk 2021 w kategorii „najlepszy polski album za granicą”. W tym roku oczekiwany jest album Nova Gaudia – premierowe nagranie najnowszych odkryć z rękopisów akwitańskich XII wieku, wieńczące projekt badawczy Schweizer Nationalfond w Schola Cantorum Basiliensis, wydane jako podwójny album wraz z najnowszym nagranie tego repertuaru Ensemble Gilles Binchois/Dominique Vellard oraz czwarta odsłona cyklu Mare Balticum z muzyką średniowiecznego Pomorza.
3. Działalność artystyczna – inne projekty
Agnieszka Budzińska-Bennett stale współpracuje z licznymi uznanymi zespołami muzyki dawnej (ensemble Perlaro, Dragma, Ferrara Ensemble, La Cetra, Accademia dell’Arcadia), prowadzi również gościnnie takie zespoły jak Chór Polskiego Radia, Capella Cracoviensis, czy Flores Rosarum, prezentując zarówno repertuar średniowieczny jak i muzykę XVII-XVIII wieku na najważniejszych festiwalach muzyki dawnej w całej Europie, Azji oraz USA. Nagrywa regularnie dla wytwórni Raumklang, Glossa, Ramée, Divox, Tacet, Brilliant Classics, L’Empreinte Digitale, Pan Classics (nagrała dotychczas ponad 30 albumów) oraz współpracuje ze stacjami radiowymi i telewizyjnymi (m.in. WDR, Bayerischer Rundfunk, DRS2, BBC3, PR Dwójka, TVP Kultura). Od roku 2016 prowadzi 10-płytowy projekt nagraniowy „Mikołaj Gomółka – Opera Omnia” (150 psalmów do przekładów Jana Kochanowskiego), kierując Chórem Polskiego Radia. Dwa pierwsze podwójne albumy tego cyklu wydane zostały przez Polskie Radio i nominowane do nagrody Fryderyk 2019 (vol. 1 – Psalmy pielgrzymów oraz vol. 2 – Psalmy poranne i wieczorne) oraz Fryderyk 2020 (vol. 2 – Psalmy dziękczynne i pokutne oraz Psalmy królewskie) w kategorii „Najlepszy album muzyki dawnej”. Pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett ukazało się również wydanie wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł (Raumklang 2019, nominacja ICMA 2019). W roku 2018 TVP Kultura zaprezentowala 40’ portret artystki w programie „Scena klasyczna”, w roku 2020 dużą popularnością cieszyła sie audycja „Domówka z Dwójką” z jej udziałem.
Artystka zadebiutowała na scenie w L’incoronazione di Poppea C. Monteverdiego pod dyr. K. Junghänela w Theater Basel w podwójnej roli Amore i Valletto w sezonie 2003/2004, interesuje ją również opera i muzyka współczesna (prapremiera opery Mord im St. Johann A. Pflügera, Bazylea 2009; prapremiera dedykowanego jej utworu na głos i taśmę Columba nitens G. Bennetta na jubileuszu ICST w Züricher Hochschule der Künste 2015, w Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe 2017 oraz w Berner Münster 2018).
4. Pedagog
Agnieszka Budzińska-Bennett w latach 2002-2003 wykładała muzykę liturgiczną XII wieku w Schola Cantorum Basiliensis i należała do kadry badawczej tej instytucji w latach 2011-2014. W latach 2013-2015 wykładała również chorał gregoriański i historię muzyki średniowiecznej w Musikhochschule Trossingen w Niemczech, a następnie historię muzyki średniowiecznej w Schola Cantorum Basiliensis (2016-2017). Dalsza działalność pedagogiczna i akademicka Agnieszki Budzińskiej-Bennett obejmuje szereg wykładów gościnnych i kursów mistrzowskich muzyki dawnej (Schola Cantorum Basiliensis, UAM w Poznaniu, University of Madison-Wisconsin, Universität Würzburg, Handschriftenzentrum Biblioteki Uniwersyteckiej w Lipsku, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Uniwersytet Papieski w Krakowie, Letnie Metodyczne Kursy Muzyki Dawnej w Warszawie, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Letnia Międzynarodowa Akademia Muzyki Dawnej w Warszawie, Burg Fürsteneck, Uniwersytet w Tartu oraz Hochschule für Musik und Theater w Lipsku). Obecnie wykłada muzykologię na Uniwersytecie we Freiburgu w Niemczech.
5. Muzykolog
Agnieszka Budzińska-Bennett jest autorką szeregu artykułów o muzyce dawnej (publikacje UAM, UJ oraz zagraniczne, jak Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis czy Scripta w wydawnictwie Schwabe) oraz ksiażki Subtilitas. Słyszalne i niesłyszalne aspekty motetu ars antiqua. Tekst – kontekst – intertekst (PTPN, Poznań 2012).
W roku 2019 została uhonorowana ministerialną odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Srebrną Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyżem Małopolskim.

dr hab. Marta Wojtkowska-Maksymik
Pracuje w Instytucie Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się związkami polsko-włoskimi w okresie renesansu i baroku. Jej zainteresowania badawcze obejmują też studia nad wpływem filozofii neoplatońskiej na literaturę wczesnonowożytną oraz problematykę kobiecą w dobie wczesnonowożytnej. Jest autorką m.in. dwóch monografii (Gentiluomo cortigiano i dworzanin polski. Dyskusja o doskonałości człowieka w Il Libro del Cortigiano Baldassarra Castiglionego i w Dworzaninie polskim Łukasza Górnickiego, 2007; Źródła i sposób ujęcia kwestii kobiecej godności w O ślachetności a zacności płci niewieściej Macieja Wirzbięty, 2017), tłumaczką (spolszczyła m.in. fragmenty Rerum vulgarium fragmenta Petrarki, Amintasa Torquata Tassa, Pastor fido Giovan Battisty Guariniego) i redaktorką serii „Dawna Literatura Włoska. Studia i Źródła” (razem z Jolantą Dygul). Współtworzy redakcję pism „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” oraz „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo”.
Redaktorzy językowi

Jowita Dziedzic-Golec
Muzykolożka, krytyczka muzyczna, dziennikarka, lektorka. Jej recenzje publikowała Gazeta Wyborcza, Przekrój, Tygodnik Powszechny, Ruch Muzyczny, Charaktery i wiele innych. Prowadziła program o kulturze w TVP Kraków. Od 2005 roku w zespole RMF Classic. W radiu opowiada między innymi o wszystkich godnych uwagi płytach pojawiających się na rynku fonograficznym. A w niedzielne wieczory namawia do słuchania oper.

Joanna Wiśnios
Absolwentka studiów muzykologicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim, nauczyciel historii muzyki i literatury muzycznej w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie. Współpracuje jako dydaktyk i opiekun praktyk pedagogicznych z Instytutem Muzykologii UJ. Jest autorką publikacji popularyzujących muzykę klasyczną zarówno wśród dorosłych czytelników, jak i wśród dzieci. Współorganizuje i prowadzi koncerty edukacyjne dla najmłodszych melomanów.

dr Joanna Wrycza-Bekier
Doktor nauk humanistycznych, trenerka biznesu. Bada teksty internetowe, literackie, naukowe i szuka w nich zasad ciekawego pisania. Autorka 7 książek, które pomagają lepiej pisać, m.in. Magia słów, Fast text, Webwriting, a także kilku powieści. Wykładała na wielu biznesowych studiach podyplomowych i wypowiadała się jako ekspert na portalach Pracuj.pl, Whitepress, FreshMail, Marketer Plus, Prowly, PRoto, i Puls Biznesu. Jej blog Poradnik Pisania (http://poradnikpisania.pl), istniejący od 2011 roku, ma kilka tysięcy czytelników, których łączy pasja pisania.
Ilustrator

Małgorzata Flis
Studiowała rysunek i malarstwo u Zbysława Maciejewskiego na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Maluje akwarelą, olejem, gwaszem, rysuje pastelami, projektuje i tworzy ilustracje książkowe. Najchętniej maluje z natury, a zapamiętane motywy przetwarza, jak muzyk jazzowy improwizujący na zadany temat. W wolnych chwilach śpiewa w zespole muzyki dawnej.
Strona internetowa artystki: https://malgorzataflis.pl/