loader image

Kursy

średniowiecze renesans barok

Klasyczne smaki

Muzyka drugiej połowy XVIII wieku

Elegancja, symetria i równowaga – to filary stylu klasycznego. Na nich opierają się mistrzowskie formy, precyzyjnie skonstruowane tematy i efektowna instrumentacja. Za tą monumentalną fasadą kryje się jednak prawdziwa kopalnia emocji. Odkryjmy głębię myśli i uczuć w twórczości Haydna, Mozarta i innych mistrzów.

rozdziałów

9

Ponad

stron wciągających objaśnień

Spójrz tylko na

Spis treści

1-3: Wczesny klasycyzm
  1. WPŁYWOWI SPADKOBIERCY

    Bachowie

  2. SYMFONICZNA STOLICA EUROPY

    Mannheim

  3. OPEROWY TRENDSETTER

    Gluck

4-7: Joseph Haydn
  1. PO STOKROĆ KLASYCZNE

    Symfonie

  2. BŁYSKOTLIWA WYMIANA ZDAŃ

    Kwartety smyczkowe

  3. NA KAŻDĄ OKAZJĘ

    Koncerty, tria i muzyka solowa

  4. W STRONĘ ŚWIATŁA

    Muzyka wokalno-instrumentalna

8-12: Wolfgang Amadeus Mozart
  1. W BLASKU JUPITERA

    Symfonie

  2. ROZŚPIEWANE INSTRUMENTY

    Koncerty

  3. W STRUNOWYM ZACISZU

    Muzyka solowa i kameralna

  4. TRADYCJA I INNOWACJA

    Opery

  5. MIĘDZY NIEBEM A ZIEMIĄ

    Muzyka religijna

13-15: Klasycyzm w Polsce
  1. MIŁOŚĆ W CIENIU POLITYKI

    Muzyka sceniczna

  2. HYMN SIĘ RODZI

    Muzyka religijna i pieśni

  3. HAYDN PO POLSKU

    Muzyka instrumentalna

N

Ciekawostki z ŻYCIA KOMPOZYTORÓW.

N

Przegląd wydarzeń z HISTORII POWSZECHNEJ drugiej połowy XVIII wieku.

N

Odniesienia do POPRZEDNICH EPOK w historii muzyki.

utworów

9

Ponad

godzin pasjonującej muzyki

OTO

Lista wybranych kompozycji

  1. Guillaume DU FAY – motet Nuper rosarum flores*
  2. Gilles BINCHOIS – rondeau De plus en plus se renouvelle*
  3. Johannes ockeghem Requiem (Kyrie)*
  4. Josquin DES PREZ – motet Ave Maria, Virgo serena*
  5. Henricus ISAAC – lied Innsbruck, ich muss dich lassen*
  6. Nicolas GOMBERT Magnificat Primi Toni*
  7. Orlando DI LASSO – cykl motetów Prophetiae Sibyllarum (prolog Carmina chromatico)*
  1. Jacques ARCADELT – madrygał Il bianco e dolce cigno*
  2. Giovanni Pierluigi DA PALESTRINA Missa Papae Marcelli (Kyrie)*
  3. Giovanni GABRIELI – motet In Ecclesiis*
  1. Tomás Luis DE VICTORIA – motet O magnum mysterium*
  2. Clément JANEQUIN – chanson programowa La bataille*
  1. Marcin LUTER / Johann WALTER chorał Ein feste Burg*
  2. Thomas TALLIS – motet Spem in alium*
N

Nagrania wszystkich utworów starannie dobrano spośród tych dostępnych w serwisie SPOTIFY.

N

Każdej kompozycji towarzyszy XV- lub XVI-wieczny zapis nutowy (manuskrypt lub druk).

N

Utwory oznaczone gwiazdką (*) zostały przetłumaczone na język polski.

%

Pozostałe 75% utworów, które możesz odsłuchać, czekają w kursie!
Powyższa lista obejmuje zaledwie 25% z nich.

Arkana Melomana - Wirtualne Muzeum Dzieł Muzycznych

SŁUCHAJĄC UTWORÓW, JAKIE SKRYWA MUZYKA XV I XVI WIEKU…

… urzeknie Cię piękno renesansowej polifonii w wybitnych wykonaniach

Arkana Melomana - Wirtualne Muzeum Dzieł Muzycznych

… nie raz będziesz pod wrażeniem pomysłowości kompozytorów

Arkana Melomana - Wirtualne Muzeum Dzieł Muzycznych

… przeniesiesz się w czasy złotego wieku muzyki polskiej!

Arkana Melomana - Wirtualne Muzeum Dzieł Muzycznych

A TAK PREZENTUJE SIĘ

Bibliografia

  1. Allan W. ATLASRenaissance Music. Music in Western Europe, 1400–1600, New York – London 1998.
  2. The New Grove Dictionary of Music and Musicians, red. Stanley Sadie (Grove Music Online).
  1. Katarzyna MORAWSKA, Historia muzyki polskiej, tom II, Warszawa 1994.
  2. Piotr POŹNIAK, Muzyka XV-XVI wieku i pojęcie renesansu w historiografii muzycznej, Kraków 2000.
muzyka renesansu kurs

Wygodnie korzystaj na ulubionym urządzeniu

Twórcy

Marek Dolewka

AUTOR

dr Marek Dolewka

dr Agnieszka Budzińska-Bennett

RECENZENT MERYTORYCZNY

dr hab. Paweł Gancarczyk, prof. IS PAN

ryszard wieczorek

RECENZENT MERYTORYCZNY

prof. dr hab. Ryszard Wieczorek

dr Agnieszka Budzińska-Bennett

REDAKTOR JĘZYKOWY

Joanna Wiśnios

Jowita Dziedzic-Golec

LEKTORKA AUDIOBOOKA

Jowita Dziedzic-Golec

Małgorzata Flis

ILUSTRATORKA

Małgorzata Flis

Marcin Fus

Autor strony internetowej

Marcin Fus

Arkana Melomana - Wirtualne Muzeum Dzieł Muzycznych

Klasyczne smaki

MUZYKA DRUGIEJ POŁOWY XVIII WIEKU

Elegancja, symetria i równowaga – to filary stylu klasycznego. Na nich opierają się mistrzowskie formy, precyzyjnie skonstruowane tematy i efektowna instrumentacja. Za tą monumentalną fasadą kryje się jednak prawdziwa kopalnia emocji. Odkryjmy głębię myśli i uczuć w twórczości Haydna, Mozarta i innych mistrzów.