Kursy

Klasyczne smaki
Muzyka drugiej połowy XVIII wieku
Elegancja, symetria, równowaga – to filary stylu klasycznego. Ale za tą fasadą kryje się prawdziwa kopalnia emocji! Przekonaj się, że twórczość Haydna czy Mozarta wychodzi daleko poza mistrzowskie formy.
rozdziałów
Ponad
stron wciągających objaśnień
Spójrz tylko na
Spis treści
1-3: Wczesny klasycyzm
- WPŁYWOWI SPADKOBIERCY
Bachowie
- SYMFONICZNA STOLICA EUROPY
Mannheim
- OPEROWY TRENDSETTER
Gluck
4-7: Joseph Haydn
- PO STOKROĆ KLASYCZNE
Symfonie
- BŁYSKOTLIWA WYMIANA ZDAŃ
Kwartety smyczkowe
- NA KAŻDĄ OKAZJĘ
Koncerty, tria i muzyka solowa
- W STRONĘ ŚWIATŁA
Muzyka wokalno-instrumentalna
8-12: Wolfgang Amadeus Mozart
- W BLASKU JUPITERA
Symfonie
- ROZŚPIEWANE INSTRUMENTY
Koncerty
- W STRUNOWYM ZACISZU
Muzyka solowa i kameralna
- TRADYCJA I INNOWACJA
Opery
- MIĘDZY NIEBEM A ZIEMIĄ
Muzyka religijna
13-15: Klasycyzm w Polsce
- MIŁOŚĆ W CIENIU POLITYKI
Muzyka sceniczna
- HYMN SIĘ RODZI
Muzyka religijna i pieśni
- HAYDN PO POLSKU
Muzyka instrumentalna
Ciekawostki z ŻYCIA KOMPOZYTORÓW.
Przegląd wydarzeń z HISTORII POWSZECHNEJ drugiej połowy XVIII wieku.
Odniesienia do POPRZEDNICH EPOK w historii muzyki.
utwory
Ponad
godzin pasjonującej muzyki
OTO
Lista wybranych kompozycji
- Carl Philipp Emanuel Bach – Sonata wirtemberska a-moll, Wq. 49/1, cz. III Allegro assai
- Johann Christian Bach – Sinfonia g-moll op. 6 nr 6, cz. I Allegro
- Ignaz HOLZABUER – Symfonia Es-dur op. 4 nr 3, cz. IV La tempesta del mare: Allegro moderato
- Johann Stamitz – Sinfonia à quattro A-dur, cz. I Allegro
- Carl Stamitz – VII Koncert klarnetowy Es-dur, cz. III Rondeau
- Christoph Gluck – Orfeo ed Euridice (Orfeusz i Eurydyka, Wiedeń 1762), Che farò senza Euridice (aria Orfeusza z III aktu)
- Christoph Gluck – Iphigénie en Tauride (Ifigenia w Taurydzie), Ô malheureuse Iphigénie (aria Ifigenii z II aktu)
- Joseph Haydn – Symfonia nr 6 D-dur „Le matin” (Poranek), cz. I Adagio – Allegro
- Joseph Haydn – Symfonia nr 45 fis-moll „Farewell” (Pożegnalna), cz. I Allegro assai
- Joseph Haydn – Symfonia nr 92 G-dur „Oxford” (Oksfordzka), cz. I Adagio – Allegro spiritoso
- Joseph Haydn – Symfonia nr 94 G-dur „Surprise” (Niespodzianka), cz. II Andante
- Joseph Haydn – Kwartet smyczkowy C-dur „Ptasi” op. 33 nr 3, cz. I Allegro moderato
- Joseph Haydn – Kwartet smyczkowy D-dur „Skowronek” op. 64 nr 5, cz. I Allegro moderato
- Joseph Haydn – Koncert na trąbkę i orkiestrę Es-dur, cz. III Finale. Allegro
- Joseph Haydn – Koncert na klawesyn (fortepian) i orkiestrę D-dur, cz. III Rondo all’Ungarese. Allegro assai
- Joseph Haydn – Sonata fortepianowa Es-dur Hob. XVI:52, cz. I Allegro
- Joseph Haydn – Die Schöpfung (Stworzenie świata), Przedstawienie chaosu (fragment)
- Joseph Haydn – Missa in Angustiis (Msza w czasie niepokoju) d-moll „Nelsonmesse”, Gloria
- Joseph Haydn – Orlando Paladino, Mille lampi d’accese faville (aria Rodomonte z II aktu)
- Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia g-moll KV 183, cz. I Allegro con brio
- Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia D-dur KV 504 „Praska”, cz. I Adagio—Allegro
- Wolfgang Amadeus Mozart – Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia C-dur KV 551 „Jowiszowa”, cz. IV Allegro molto
- Wolfgang Amadeus Mozart – Sinfonia Concertante (Symfonia koncertująca) Es-dur KV 364, cz. III Finale. Presto
- Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert fortepianowy d-moll KV 466, cz. I Allegro
- Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert skrzypcowy A-dur KV 219 „Turecki”, cz. III Rondeau
- Wolfgang Amadeus Mozart – Sonata fortepianowa A-dur KV 331, cz. III Alla turca. Allegretto
- Wolfgang Amadeus Mozart – Kwintet smyczkowy g-moll KV 516, cz. I Allegro
- Wolfgang Amadeus Mozart – Serenada G-dur KV 525 „Eine kleine Nachtmusik”, cz. I Allegro
- Wolfgang Amadeus Mozart – Le nozze di Figaro (Wesele Figara) KV 492, Uwertura
- Wolfgang Amadeus Mozart – Don Giovanni KV 527: Là ci darem la mano (Don Giovanni, Zerlina, akt I)
- Wolfgang Amadeus Mozart – Die Zauberflöte (Czarodziejski flet) KV 620: Der Hölle Rache… (Królowa Nocy, akt II)
- Wolfgang Amadeus Mozart – motet „Exsultate, jubilate” KV 165
- Wolfgang Amadeus Mozart – Requiem d-moll KV 626, cz. I Requiem aeternam
- Jan Stefani – Krakowiacy i górale, Chór z aktu II
- Maciej Kamieński – Nędza uszczęśliwiona, sinfonia
- Maciej Kamieński – Nędza uszczęśliwiona, Czyjegoż serca
- Marcin Józef Żebrowski – Vesperae in visitatione beatae Mariae Virginis, Dixit Dominus
- Wojciech Dankowski – Symfonia Es-dur, cz. I Allegro molto
- Anonim Anonim – Pieśni nabożne, Pieśń poranna
- Franciszek Lessel – Koncert fortepianowy C-dur, cz. I Allegro brillante
- Feliks JAniewicz – III Koncert skrzypcowy A-dur, cz. III Rondo
Nagrania wszystkich utworów starannie dobrano spośród tych dostępnych w serwisie Youtube.
Każdemu z działów towarzyszy playlista w serwisie SPOTIFY.
Nagrania najważniejszych kompozycji opublikowano w trybie Porównaj wykonaniA.
%
Pozostałe 75% utworów, które możesz odsłuchać, czekają w kursie!
Powyższa lista obejmuje zaledwie 25% z nich.

SŁUCHAJĄC UTWORÓW, JAKIE CZEKAJĄ W TYM KURSIE…
… poznasz niedoceniane zasługi Haydna,

… odkryjesz tajniki geniuszu Mozarta,

… ulegniesz czarowi polskiego klasycyzmu!

A TAK PREZENTUJE SIĘ
Bibliografia
- Charles Rosen, Styl klasyczny : Haydn, Mozart, Beethoven, Warszawa 2014.
- The New Grove Dictionary of Music and Musicians, red. Stanley Sadie (Grove Music Online).
- Alina Nowak-Romanowicz, Klasycyzm 1750-1830, [w:] Historia muzyki polskiej, tom IV, Warszawa 1995.
- Hasła biograficzne [w:] Encyklopedia Muzyczna PWM, część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej, PWM, Kraków.

Wygodnie korzystaj na ulubionym urządzeniu
Twórcy

AUTOR
dr Marek Dolewka

RECENZENT MERYTORYCZNY
prof. dr hab. Wiesław Delimat

RECENZENT MERYTORYCZNY
dr hab. Anna Ryszka-Komarnicka

ILUSTRATORKA
Małgorzata Flis

Autor strony internetowej
Marcin Fus

Klasyczne smaki
MUZYKA DRUGIEJ POŁOWY XVIII WIEKU
Elegancja, symetria i równowaga – to filary stylu klasycznego. Na nich opierają się mistrzowskie formy, precyzyjnie skonstruowane tematy i efektowna instrumentacja. Za tą monumentalną fasadą kryje się jednak prawdziwa kopalnia emocji. Odkryjmy głębię myśli i uczuć w twórczości Haydna, Mozarta i innych mistrzów.
35 zł
105 zł

Tradycja i innowacja
OPERY WOLFGANGA AMADEUSA MOZARTA
Przeczytaj, a…
1. Wymienisz tytuły i streścisz akcję najpopularniejszych oper Mozarta.
2. Opiszesz, jakie tradycje i gatunki operowe łączył Mozart w swoich dziełach scenicznych.
3. Wskażesz środki, jakie stosował Mozart, aby akcja i postacie w jego operach były spójne z muzyką.

Porównaj wykonania
Wolfgang Amadeus Mozart – Le nozze di Figaro (Wesele Figara) KV 492, Uwertura
Wolfgang Amadeus Mozart – Le nozze di Figaro (Wesele Figara) KV 492, Uwertura
Mozart sam przyznawał, że jego ulubionym gatunkiem muzycznym była opera. Pierwszą skomponował już w wieku 11 lat. W swojej twórczości łączył różnorodne tradycje operowe: włoską, francuską i niemiecką. Z tradycjami tymi zetknął się osobiście w młodym wieku, podczas licznych podróży. W efekcie z niezwykłą swobodą żonglował konwencjami i środkami wyrazu, tworząc niepowtarzalne dzieła sceniczne. Komponował przede wszystkim włoskie opery buffa i seria oraz niemieckie singspiele, które zawierały mówione dialogi. Znał założenia reformy operowej Glucka, które wykorzystał w operze seria Idomeneusz, król Krety. Zmniejszył tam liczbę arii, szerzej niż zwykle stosował typowe dla opery francuskiej recytatywy akompaniowane, a także podniósł rangę chóru i orkiestry. Z kolei w Łaskawości Tytusa wykorzystał własne doświadczenia z komponowania oper buffa i zredukował liczbę arii na rzecz większego udziału ansambli.
Do najpopularniejszych oper Mozarta należą:
- Wesele Figara – dzieło z połowy lat 80. XVIII wieku oparte na sztuce francuskiego dramaturga Beaumarchais’ego pod tym samym tytułem. Jego akcja skupia się wokół intrygi sprytnego sługi Figara, którego narzeczoną próbuje uwieść jego pan, hrabia Almaviva. To pierwszy przykład tak głębokiej
fuzjiopery opery buffa z operą seria w twórczości Mozarta. Wesele Figara jest znacznie dłuższe i porusza poważniejsze tematy moralne niż typowe opery buffa. Ukazuje główną parę służących jako ludzi godnych i honorowych. Z drugiej strony zawiera niespotykaną liczbę charakterystycznych dla opery buffa ansambli. - Don Giovanni – opera napisana na fali sukcesu Wesela Figara w Pradze. Opowiada historię notorycznego uwodziciela, Don Giovanniego, którego niepohamowane pragnienia prowadzą do tragicznego końca. Mozart poszerzył tu koncepcję
komicznego dramatu– „dramma giocoso”. Genialnie sportretował też różne warstwy społeczne – chłopów, mieszczan i arystokrację. Grupy te spotykają się w słynnej scenie balu, gdzie każda tańczy własny, charakterystyczny taniec. - Czarodziejski flet – baśniowy
singspiel, którego premiera odbyła się na kilka miesięcy przed śmiercią Mozarta. Opowiada o księciu o imieniu Tamino, który wyrusza na misję ratowania księżniczki Paminy. Pomaga mu w tym flet obdarzony magiczną mocą. Singspiel ten zawiera elementy opery buffa i seria. Mieszają się w nim też światy (ziemski i pozaziemski) i style muzyczne. Obok najprostszych melodyjek znajdziemy tam preludium chorałowe, fugę czy arcytrudne arie Królowej Nocy – postaci symbolizującej siły zła. Czarodziejski flet wytyczył kierunek rozwoju niemieckiej opery romantycznej.

Zobacz też
Wolfgang Amadeus Mozart – Wesele Figara KV 492, Non più andrai farfallone amoroso (Figaro, akt I)
Wolfgang Amadeus Mozart – Wesele Figara KV 492, Voi, che sapete (Cherubino, akt II)

Zerknij w przeszłość
Korzenie opery europejskiej sięgają Florencji z przełomu XVI i XVII wieku. Za pierwszą operę, w całości śpiewane dzieło sceniczne, uznaje się Dafne. To utwór skomponowany w 1598 r. w kręgu Cameraty florenckiej, głównie przez Jacopa Periego. Niestety, większość muzyki z Dafne zaginęła, zachowały się jedynie fragmenty.
. . .
Opera seria rozwinęła się w XVIII-wiecznym Neapolu jako trzyaktowe dzieło oparte na mitologii lub wydarzeniach historycznych, z wykluczeniem wątków i postaci komicznych. Bohaterowie zazwyczaj pochodzili z wyższych sfer i śpiewali wirtuozowskie partie wysokimi głosami (kastraci, sopranistki).
. . .
Opera buffa, jako odpowiedź na operę seria, opierała się na zabawnych scenach z życia zwykłych ludzi lub postaci z włoskiej commedia dell’arte. Wykorzystywała niskie głosy (bas i baryton), a partie wokalne cechował prostszy styl.

Porównaj wykonania
Wolfgang Amadeus Mozart – Don Giovanni KV 527: Là ci darem la mano (Don Giovanni, Zerlina, akt I)
Wolfgang Amadeus Mozart – Don Giovanni KV 527: Là ci darem la mano (Don Giovanni, Zerlina, akt I)
Talent Mozarta ujawnił się w komponowaniu oper z niezwykłą siłą. Mozart doskonale rozumiał, że opera to nierozerwalne połączenie muzyki i dramaturgii. Wykorzystywał więc rozmaite środki muzyczne, takie jak forma, tonalność czy instrumentacja, aby jak najpełniej wyrazić treść i dramaturgię utworu. Muzyka w jego operach zawsze wynika z akcji, nie jest od niej oderwana.
Formę oper Mozarta cechuje duże zróżnicowanie, w przeciwieństwie np. do włoskiej opery seria, w której obowiązywała reguła trzech aktów. Kompozytor podchodził do liczby aktów w sposób nieszablonowy i dostosowywał ją do przebiegu akcji. W związku z tym opery Mozarta składają się z różnej liczby aktów – od jednego do czterech. Dla przykładu, Wesele Figara zawiera 4 akty, podczas gdy Don Giovanni i Czarodziejski flet są 2-aktowe.
Podobna sytuacja dotyczy zawartości poszczególnych aktów. Mozart dbał o to, by i w tym aspekcie forma współgrała z treścią. Widać to doskonale w finałach aktów, które stanowią moment kulminacyjny i są spójne pod względem tonalnym. Zazwyczaj finał pierwszego aktu w operach Mozarta jest szczególnie kunsztowny, by napięcie mogło zostać odpowiednio rozładowane w dalszym toku akcji. Finał rozpoczyna się i kończy w tej samej tonacji, w której rozpoczął się dany akt. Spójność formy Mozart osiągał również poprzez łączenie materiału muzycznego z uwertury z dalszymi fragmentami opery, a także poprzez stosowanie motywów przypominających, które pojawiały się np. w odniesieniu do konkretnych postaci.
Mozart niezwykle precyzyjnie łączył też treść libretta z tonalnością. Widać to na przykładzie Wesela Figara, gdzie poszczególne tonacje przyporządkowane są do konkretnych stanów społecznych. Podobnie jest w Don Giovannim, gdzie tonacje D-dur i B-dur reprezentują osoby wysoko urodzone, a F-dur i G-dur – postaci z niższych warstw społecznych.
Dbałością u Mozarta cechuje się też instrumentacja. Kompozytor wykorzystywał w swoich operach instrumenty tak, by oddawały nastrój i charakter akcji dramatycznej. Aby podkreślić egzotyczny charakter scenerii w singspielu Uprowadzenie z seraju, rozbudował perkusję. Aby oddać wątek hiszpański w Don Giovannim, wprowadził mandolinę. Dla podkreślenia dostojeństwa i powagi w jednej ze swoich oper użył aż 4 rogów.

Posłuchaj też
Wolfgang Amadeus Mozart – Don Giovanni KV 527: Fin ch’han dal vino (Don Giovanni, akt I)
Wolfgang Amadeus Mozart – Don Giovanni KV 527: Don Giovanni, a cenar teco (Il Commendatore, Don Giovanni, Leporello, akt II)
Wolfgang Amadeus Mozart – Die Entführung aus dem Serail (Uprowadzenie z Seraju) KV 384: Bassa Selim lebe lange! (chór, akt III)

Porównaj wykonania
Wolfgang Amadeus Mozart – Die Zauberflöte (Czarodziejski flet) KV 620: Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen (Królowa Nocy, akt II)
Wolfgang Amadeus Mozart – Die Zauberflöte (Czarodziejski flet) KV 620: Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen (Królowa Nocy, akt II)
Różnorodność postaci i gatunków
Siłę oper Mozarta tworzą też wyraziści bohaterowie. Mozart portretuje swoje postacie rozmaitymi środkami melodycznymi, harmonicznymi i rytmicznymi. Przykładowo, postacie komiczne często powtarzają te same motywy czy dźwięki, a ich słowa dzielone są na sylaby. Z kolei partie poważnych bohaterów mają rozwinięte, niekiedy nawet wirtuozowskie linie melodyczne.
W ariach Mozarta odnajdujemy różnorodność form i gatunków. Kompozytor stosował zarówno proste pieśni zwrotkowe, jak i formy dwuczęściowe (AB), formy zbliżone do ronda (np. słynna „aria szampańska” Fin ch’han dal vino Don Giovanniego) czy formę sonatową (ABA’). W tym ostatnim przypadku, w pierwszej części aria opiera się na kontraście harmonicznym tonika-dominanta, podczas gdy część trzecia pozostaje już tylko w tonice. Część środkowa silnie kontrastuje z pozostałymi, często nie tylko pod względem harmonii, ale i tempa.
W dorobku Mozarta odnajdujemy też wiele pojedynczych arii i pieśni, choć nie cechuje ich takie samo nowatorstwo, jakie prezentują jego opery. Kompozycje te wpisują się raczej w gusta ówczesnej publiczności. Mozart pisał niektóre z nich z myślą o profesjonalnych śpiewakach, a inne dla swoich przyjaciół i arystokratów, którzy muzyką zajmowali się amatorsko. Jeden z najbardziej znanych przykładów stanowi pieśń Das Veilchen (Fiołek) KV 476 do tekstu Goethego.

Zobacz też
Wolfgang Amadeus Mozart – Die Zauberflöte (Czarodziejski flet) KV 620: Der Vogelfänger bin ich ja (Papageno, akt I)
Wolfgang Amadeus Mozart – Die Zauberflöte (Czarodziejski flet) KV 620: Dies Bildnis ist bezaubernd schön (Tamino, akt I)

Z życia kompozytora
- W młodości i w dorosłym życiu Mozart wielokrotnie odwiedzał
Włochy, gdzie narodziła się opera. - Życie Mozarta przypadło na okres oświeconego
absolutyzmu, kiedy rządy sprawowała cesarzowa Maria Teresa, a następnie Józef II i Leopold II. Cesarz Józef II, znany ze swojego zamiłowania do teatru, miał po premierze opery Uprowadzenie z seraju powiedzieć do Mozarta: „za dużo nut!”. Kompozytor odparł rzekomo: „Tyle, ile trzeba, Wasza Wysokość”. - Mozart stworzył spis swoich utworów (Verzeichnüss aller meiner Werke) z ostatnich 7 lat życia. Obecnie korzystamy z pełniejszego katalogu, który opracował XIX-wieczny badacz Ludwig von Köchel. Dlatego przy utworach Mozarta widnieje skrót
KV– Köchelverzeichnis. Katalog ten zawiera ponad 600 kompozycji. Od czasu jego powstania wciąż odkrywamy jednak kolejne utwory Mozarta. - Mozart był katolikiem, a jednocześnie należał do popularnych w wiedeńskich kręgach oświeceniowych lóż
masońskich. Komponował dla nich pieśni i kantaty, m.in. Małą kantatę wolnomularską KV 623. Wiele odniesień do masonerii zawiera też Czarodziejski flet.

Tymczasem na świecie
1767: angielski chemik Joseph Priestley przypadkiem wynajduje wodę gazowaną.
W tym samym roku Mozart skomponował swoją pierwszą operę.
. . .
1786: władca Toskanii, Leopold Habsburg, po raz pierwszy w nowożytnej historii znosi karę śmierci.
W tym samym roku w Wiedniu odbyła się premiera opery Wesele Figara.
. . .
1787: uchwalona zostaje Konstytucja Stanów Zjednoczonych i wchodzi w życie 2 lata później. Jest to najstarsza, wciąż obowiązująca ustawa zasadnicza na świecie.
W tym samym roku w Pradze odbyła się premiera opery Don Giovanni.

